Środa, 10 stycznia 2018

Nie spal się na starcie - kampania społeczna

Głównym celem kampanii jest promowanie postaw antynikotynowych wśród młodzieży w wieku 12-16 lat, a zwłaszcza walka z sięganiem po pierwszego papierosa.

Narodowe Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny Instytut Zdrowia w Warszawie zostało ambasadorem honorowym ogólnopolskiej kampanii społecznej Fundacji Aflofarm „Nie spal się na starcie”.

Głównym celem kampanii jest promowanie postaw antynikotynowych wśród młodzieży w wieku 12-16 lat, a zwłaszcza walka z sięganiem po pierwszego papierosa. Organizatorem akcji jest Fundacja Aflofarm.

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, około 9 milionów Polaków nałogowo pali papierosy. Jak wynika z raportu WHO, blisko połowa polskich nastolatków w wieku 13-15 lat ma za sobą próby palenia, a im wcześniej dana osoba sięga po papierosa, tym większe jest prawdopodobieństwo, że zostanie nałogowym palaczem.

Palenie papierosów powoduje tym gorsze zmiany w organizmie, im człowiek jest młodszy. Niektóre skutki palenia ujawniają się bardzo szybko. Zazwyczaj po pierwszym zaciągnięciu się dymem nastolatek zaczyna kaszleć – to oznaka obrony organizmu przed szkodliwymi substancjami. Inne skutki dają o sobie znać nieco później: rozwój chorób układu krążenia m.in. nadciśnienia, choroby niedokrwiennej serca, a także chorób układu oddechowego i różnych chorób nowotworowych, w tym raka płuc - mówi prof. Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspert merytoryczny kampanii „Nie spal się na starcie”.

Dlatego Fundacja Aflofarm zdecydowała się na realizację kampanii antynikotynowej „Nie spal się na starcie”, skierowanej do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i gimnazjum w całej Polsce. Kampania promuje zdrowy tryb życia bez uzależnienia od papierosów, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na rozwój, zdrowie i życie młodych ludzi. Ogólnopolska kampania będzie realizowana za pomocą spotów telewizyjnych i radiowych, filmu edukacyjnego skierowanego do młodych widzów, strony internetowej oraz mediów społecznościowych m.in. Facebooka. Fundacja przygotowała także spot promocyjny kampanii, który emitowany będzie w telewizji od połowy stycznia. Patronat honorowy nad kampanią objął Minister Edukacji Narodowej, Instytut Zdrowia Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna.

„Nie spal się na starcie” – edukujemy i angażujemy szkoły

Film edukacyjny, który został zrealizowany na potrzeby kampanii „Nie spal się na starcie”, ukazuje problemy, z jakimi muszą borykać się palacze tj.: utrata zdrowia, zła kondycja, widoczne zmiany skóry, straty finansowe czy negatywny wpływ na otoczenie. Szkoły uczestniczące w premierowym wydarzeniu otrzymały zarówno nagranie, jak i dodatkowe materiały edukacyjne w celu przeprowadzania lekcji edukacyjnej. Materiały edukacyjne wraz z filmem zostaną po premierze wysłane do 22 tysięcy szkół w Polsce tak, aby wszystkie dzieci szkół podstawowych i gimnazjalnych mogły zobaczyć film i wziąć udział w lekcji o szkodliwości sięgania po pierwszego papierosa. Ponadto, w ramach kampanii, młodzież będzie mogła wziąć udział w konkursie, w którym główną nagrodą będzie 10 tysięcy złotych. Zadaniem konkursowym będzie dokręcenie do filmu dodatkowej, autorskiej części, poruszającej problem związany z paleniem papierosów. Szczegóły konkursu będą dostępne na stronie www.niespalsienastarcie.pl.

SPOT TV by Fundacja Aflofarm

Nie spal się na starcie

Znani i lubiani wspierają walkę z nałogiem

Ambasadorzy kampanii „Nie spal się na starcie” w imię przeciwdziałania nikotynizmowi zgodzili się charytatywnie wziąć udział w akcji. Walkę z paleniem papierosów w kampanii aktywnie wspierają:

  • Natalia Lesz
    piosenkarka i aktorka
  • Siostry ADiHD
    prezenterki 4Fun.tv, właścicielki marki Fit and Jump
  • Izabella Krzan
    Miss Polonia
  • Jan Dratwicki
    Mister Polski
  • Maciej „Gleba” Florek
    juror You Can Dance, tancerz i choreograf.

Osią całej kampanii jest film edukacyjny, tworzony we współpracy z Discovery Networks CEEMEA, w którym głównymi bohaterami są Ambasadorzy akcji. Film podzielony jest na 7 segmentów, a każdy z nich dotyka innego problemu związanego z paleniem papierosów. Tancerz i choreograf Maciej „Gleba” Florek ukazuje wpływ palenia papierosów na kondycję fizyczną. Miss Polonia 2016 Izabella Krzan opowiada o tym, jak palenie papierosów oddziałuje za nasz wygląd, a piosenkarka Natalia Lesz o tym, jak może utrudniać podróże. Kolejnymi ambasadorkami są prezenterki telewizyjne i trenerki fitness Siostry ADiHD, które w filmie edukują palaczy w przestrzeni publicznej. Ostatnim Ambasadorem jest Jan Dratwicki, Mister Polski, który pokazuje na przykładach, jak bardzo kosztowne jest palenie papierosów. Cały film dostępny jest na stronie www.niespalsienastarcie.pl.

Uroczysta premiera kampanii oraz filmu edukacyjnego odbyła 10 stycznia 2018 roku w Warszawie. Towarzyszył jej panel dyskusyjny na temat profilaktyki antynikotynowej wśród młodzieży, w który włączyli się dr Janusz Meder, kierownik Oddziału Zachowawczego Kliniki Nowotworów Układu Chłonnego Centrum Onkologii w Warszawie, prof. Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Ambasadorowie akcji, przedstawiciele patronów honorowych oraz uczniowie warszawskich szkół.

O Fundacji Aflofarm

„Fundacja Aflofarm” została powołana do życia przez firmę farmaceutyczną Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o., która osiągając sukces biznesowy, chce dzielić się nim z otoczeniem i osobami, które tej pomocy potrzebują, a także wykorzystać swój potencjał do promocji działań prozdrowotnych. Głównym celem działania fundacji jest wspieranie ochrony zdrowia i jakości życia przyszłych pokoleń Polaków poprzez promocję profilaktyki zdrowotnej i aktywnego stylu życia oraz popularyzowanie wiedzy z zakresu farmacji i medycyny. Poprzez swoją działalność Fundacje Aflofarm chce także wspierać badania i inicjatywy, które przyczyniają się do rozwoju nauki w tych dziedzinach. Oprócz głównego celu, fundacja będzie realizowała jeszcze cele poboczne, które w dłuższej perspektywie przekładają się na jakość życia ludzi w otaczającym nas świecie. Takimi celami są m.in. działania na rzecz ochrony środowiska, promocji oświaty i sportu. Mamy nadzieję, że poprzez naszą działalność dołożymy kolejną cegiełkę do budowania ogólnego dobrobytu, a także kreowania zdrowych i właściwych postaw społecznych.

Udostępnij artykuł:

Zobacz również

  • 05 grudnia 2018

Nowy serwis internetowy - prace wdrożeniowe

Informujemy, iż do końca stycznia 2019 roku będą trwały prace związane z końcowym etapem wdrażania nowego serwisu internetowego Instytutu Zdrowia w Warszawie.

Użytkowanie serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Kliknij, aby usunąć komunikat.